20 april 2013

Nedräkningen fortsätter..... Då var vi i graviditetsvecka 35....
1177 skriver:
"Nu ökar man snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till fostret, som nu väger ungefär 2400 gram. Det har blivit knappt 47 centimeter långt.
Fostret har lagt på sig mer fett. Huden är tjockare och har fått en ljusrosa färg. Det ulliga hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett. Fettet gör att huden blir mycket mjuk.
De flesta barn ligger med huvudet nedåt. När barnet har ställt in sig på rätt sätt känner många en lättnad. Nu börjar det bli mer verkligt, snart kan barnet komma. Livmodern har vuxit sig så hög att den når upp under revbensbågen."
 
Hua, jag vill inte gå upp mer i vikt - väger redan 78kg...
 
Var hos barnmorskan i tisdags, precis som jag trodde så har lillasyster börjat skruva ner sig inför förlossningen. Ligger med huvudet ner och är fortfarande lite ruckbar, men kommer troligen att fixera sig ganska snart.
På fredag  ska jag på sista besöket hos läkaren uppe i Borås, sen är den studien över för våran del. Ska bli väldigt intressant att se resultatet när han blir färdig, en vetenskaplig artikel som jag ser fram emot att läsa (troligen den enda) ;)
 
I går var mammorna i L:s mammagrupp här på mat och fika, och massor av tjejsnack. Vi lyckades till och med prata med vår mamma i utlandet :) Nätet och Skype är bra :)
Trevligt hade vi, och som vanligt gick tiden alldeles för fort. Får se om vi lyckas få ihop en träff med barnen i sommar.....
 
I eftermiddag ska vi åka till mina föräldrar och fika, och få kvällsmat - perfekt att slippa laga mat :)
 
Har burit ner alla bebissakerna till huset; spjälsäng, bilbarnstol, barnvagn osv. Så nu finns sakerna här inne i vart fall, så nu kan jag börja boa ordentligt - känns skönt :)
Och man kanske till och med skulle ta och packa en liten väska att ta med till förlossningen, teoretiskt sett så skulle ju förlossningen kunna börja närsomhelst - hade varit lite skönt om den startade lite tidigare än beräknat födelsedatum, känner mig ju inte lite otymplig ;)
 
Ni får ha en fortsatt trevlig dag :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

imsepimsen

Dagbok över mitt liv.

RSS 2.0