21 februari 2024

14 dagar som änka, 14 dagar som ensamstående mamma med två barn, 14 dagar med en massa saker att ordna och 14 dagar med en liten mindre tyngd på axlarna.

Märker att jag sista tiden innan makens död gick och spände mig, hade huvudvärk nästan dagligen som nu har gått över. Vaknade dock i dag med en annan oro.... Hur ska vi klara oss ekonomiskt? Kan vi bo kvar i huset? Kommer vi att få ut livförsäkring och lånförsäkring? Allt hänger på pengar, hela tiden pengar.
De flesta avtal har varit enkla att flytta över från maken till mig, eller säga upp och skaffa nya, förutom bensinkortet. Avtalet sades upp automatiskt och mitt kort slutade fungera, fick sedan inte teckna nytt avtal med dem efter deras kontroll och kreditprövning. Bara en sån enkel sak som ett bensinkort. Ja, ja det löser sig men man är ju van vid att ha det på ett särskilt sätt.
Fick besked om änkepension och barnpension, både jag och barnen får pengar från pensionsmyndigheten under några år. Hur ska man tänka kring barnens pengar? De sätts in på mitt konto fram till barnen är 18 år sedan får de pengarna själva till de är 20, under förutsättning att de fortfarande studerar.

Begravningen börjar närma sig, blir om 2 veckor. Var inne på begravningsbyrån och lämnade en modellbil, en kopia av makens veteranbil. Askan efter honom ska ligga i en av pokalerna vi vunnit med hundarna. Försöker göra begravningen så personlig som möjligt.
Prästen ska komma idag (om hon vågar, sonen är förkyld) för genomgång av begravningen och för att "lära känna" maken.
Har bjudit in några nära och kära till en minnesstund efteråt, hoppas att det blir en trevlig avslutning på en jobbig dag.

Var iväg med barnen och handlade kläder inför begravningen i går. Fick dottern att köpa en klänning, hon har inte haft klänning på sig på 10-11 år, önskar så att maken hade fått se henne, hon var så fin i den. Det är vid sådana här tillfällen som jag saknar honom extra mycket. När jag vill dela händelser angående barnen med honom, när jag önskar att han var här för barnens skull. Kommer att bli så många "första gången" i år; födelsedagar, skolavslutningar, semester, jul osv. Ett år av nya erfarenheter. 

Dags att ta tag i denna dag. Ta hand om er ❤️


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

imsepimsen

Dagbok över mitt liv.

RSS 2.0